متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

برای افراد خارجی، ممکن است شبیه نسخه‌ای از واقعیت مجازی (VR) باشد. اما برخی از مردم فکر می‌کنند که متاورس می‌تواند آینده اینترنت باشد. در واقع، باور این است که واقعیت مجازی می تواند همان گوشی هوشمند مدرنی باشد که برای اولین تلفن های همراه ضخیم دهه 1980 است. به جای استفاده در رایانه، در متاورس ممکن است از یک هدست برای ورود به دنیای مجازی استفاده کنید که انواع محیط های دیجیتال را به هم متصل می کند. برخلاف واقعیت مجازی فعلی که بیشتر برای بازی استفاده می‌شود، این دنیای مجازی می‌تواند عملاً برای هر چیزی - کار، بازی، کنسرت، سفرهای سینمایی - یا صرفاً برای معاشرت مورد استفاده قرار گیرد. اکثر مردم تصور می کنند که هنگام استفاده از آن، یک آواتار سه بعدی داشته باشید - نمایشی از خودتان. اما از آنجایی که هنوز فقط یک ایده است، هیچ تعریف واحدی از متاورس وجود ندارد.

به این فکر کنید که اینترنت جان گرفته یا حداقل به صورت سه بعدی ارائه شده است. مارک زاکربرگ آن را به‌عنوان یک «محیط مجازی» توصیف کرده است که می‌توانید به جای تماشای آن بر روی صفحه، به داخل آن بروید. اساساً، متاورس دنیایی از جوامع مجازی بی پایان و به هم پیوسته است که در آن افراد می توانند با استفاده ازهدست های واقعیت مجازی، عینک های واقعیت افزوده، برنامه های گوشی هوشمند یا دستگاه های دیگر ملاقات، کار و یا بازی کنند.

متاورس واقعی نیست، اما می تواند تکامل بعدی اینترنت باشد.

metaverse- متاورس

اولین بار متاورس در سال 1993 بوجود آمد که یک یک سیستم واقعیت مجازی مبتنی بر متن و با پهنای باند کم به نام MOO بود. از آن سال تا به امروز پروژه هایی زیاده در این راستا بوده اند که بر اهمیت این موضوع اشاره میکنند. و امسال هم با اعلام مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک مبنی بر تغییر نام شرکتش به Meta Platforms Inc. یا به اختصار Meta، ممکن است بزرگترین اتفاقی باشد که برای متاورس می افتد.

محققان تکنولوژی می گویند که اینترنت در نهایت به متاورس تبدیل می‌شود، که نمایانگر پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی خواهد بود. اگر بتوان این مفهوم را به فعل رساند، انتظار می رود که به همان اندازه که تلفن همراه باعث انقلاب در صنعت شد این تکنولوژی نیز به همان مقدار باعث یک انقلاب جدید در صنعت شود.

واقعیت مجازی در سال‌های اخیر راه درازی را پیموده است، با هدست‌های سطح بالایی که می‌توانند چشم انسان را فریب دهند تا وقتی بازیکن در دنیای مجازی حرکت می‌کند، آن را به صورت سه بعدی ببیند. جریان اصلی‌تر نیز شده است - هدست بازی Oculus Quest 2 VR یک هدیه محبوب کریسمس در سال 2020 بود. علاقه زیاد به NFT ها، که ممکن است راهی برای ردیابی مطمئن مالکیت کالاهای دیجیتالی ارائه دهد، می تواند به نحوه عملکرد یک اقتصاد مجازی اشاره کند. و جهان های دیجیتال پیشرفته تر به اتصال بهتر، سازگارتر و بیشتر به تلفن همراه نیاز دارند - چیزی که ممکن است با عرضه 5G حل شود. در حال حاضر، هر چند، همه چیز در مراحل اولیه است. تکامل متاورژن (اگر اصلاً اتفاق بیفتد) در دهه آینده یا شاید بیشتر در میان غول های فناوری مبارزه خواهد کرد.

برای درک بهتر از متاورس میتوانید فیلم Ready Player One ببینید و یا رمان Snow Crash را مطالعه کنید.

نظر شما درباره این تکنولوژی چیست؟ با ما در میان بگذارید.

 

نویسنده: محمد آقامحمدی

منابع:

وبسایت NPR

وبسایت World Economic Forum

وب سایت BBC.Com

Wikipedia


نظرات (0)

ارسال نظر شما